Spotkanie w Dworku Sierakowskich

25października

25 października 2011 profesor Marek Sperski zaprosił mieszkańców do Dworku Sierakowskich na godz. 18.00 na spotkanie poświęcone projektom nowego dworca.

Krzysztof Swędrzyński, naczelnik wydziału urbanistyki i architektury, przedstawił plan zagospodarowania przestrzennego terenów przydworcowych. Marcin Kaniewski przedstawił zaakceptowaną przez Urząd Miasta ofertę Bałtyckiej Grupy inwestycyjnej na zagospodarowanie terenów przydworcowych.

Jean-Yves Ebel przedstawił odrzuconą przez Urząd Miasta koncepcję zagospodarowania terenu przez firmę Global Retail and Residential Estate Services.

Wizualizacja od strony Monte Cassino

Wizualizacja od strony Monte Cassino, oświetlenie w godzinach porannych. Na pierwszym planie rondo i jednokierunkowa rampa wjazdowa na parking. W głębi dwupoziomowy pasaż z parasolami.

Koncepcja ta również zakłada pełne wykorzystanie terenu objętego planem zagospodarowania, lecz przez zabudowę budynkami o zróżnicowanych bryłach i fasadach. W propozycji GRRES także zaplanowano rondo i wjazd na dwupoziomowy parking podziemny od strony ulicy Podjazd. W budynkach przeznaczonych na cele handlowe GRRES planuje umieszczenie sklepów znanych marek, np. Sephora, H&M, ale również placówki Alliance Française. Prezentacja zawierała szczegółowe wizualizacje proponowanych oraz istniejących budynków.

Makieta trójwymiarowa z lotu ptaka

Makieta z lotu ptaka. Widoczne schody od ulicy Dworcowej i Chopina.

Widok z lotu ptaka nad peronami

Widok z lotu ptaka nad peronami, oświetlenie w godzinach porannych. Na pierwszym planie biały budynek z pomieszczeniami dworcowymi i budynki biurowo-handlowe z elewacjami z czerwonej cegły. W głębi wieże hotelu „Rezydent”, kościoła i poczty.

Rzut pięter w budynku z pomieszczeniami dworca

Rzut pięter w budynku z pomieszczeniami dworca i przekrój w osi przedłużenia ulicy Chopina. W kierunku Chopina schody i wyjazd z parkingu. Przed wejściem na dworzec winda między dwoma poziomami deptaka. Po lewej stronie budynku schody w kierunku peronów.

Rzut pięter w budynku z pomieszczeniami dworca

Rysunek górnego poziomu deptaka i przekrój budynku biurowo-handlowego. Jednopoziomowy parking, dwa poziomy handlowe i trzy biurowe. Na poziomie 0 nawierzchnia z ciemnego drewna.

Krzysztof Bojanowski, wiceprezes SARP, zwrócił uwagę, że proponowane koncepcje nie uwzględniają natężenia ruchu pojazdów i pieszych, których nie przeanalizowano w formie żadnego całościowego opracowania. Kilkukrotne zwiększenie powierzchni handlowej i usługowej na małym terenie może wywołać potrzebę zmiany organizacji układu komunikacyjnego w całym centrum miasta.

    Mieszkańcy pytali m.in.:
  • Jak planowana infrastruktura została dopasowana do pełnienia funkcji zintegrowanego węzła komunikacyjnego dla mieszkańców miasta i aglomeracji?
  • Czy jest wystarczająco miejsca na nowe rondo na skrzyżowaniu Kościuszki i Chopina, skoro koncepcja GRRES go nie planowała?
  • Czy wjazd na parking od strony ulicy Podjazd nie zdegraduje walorów placu Konstytucji?
  • Którędy i w jakich godzinach będą odbywały się dostawy do sklepów w nowych budynkach?