Spotkanie w sprawie zabudowy terenów przydworcowych
Prezydent zaprosił mieszkańców Sopotu we wtorek, 1 lutego o godzinie 18.00 do Państwowej Galerii Sztuki w Domu Zdrojowym na spotkanie w sprawie rewitalizacji terenów przydworcowych oraz budżetu Miasta.
Prezydent rozpoczął spotkanie od prezentacji na temat budżetu miasta na rok 2011.
Piotr Rutkowski z pracowni Horus przedstawił koncepcję zagospodarowania terenu, którą opracował na zlecenie urzędu miasta w roku 2006. Założył, że nowe budynki mają nie przewyższać otaczającej zabudowy. Pod dworcem zaplanował podziemne parkingi, które teoretycznie mogłyby funkcjonować w formule "Parkuj i Jedź" z SKM. Ponieważ ulica Podjazd korkuje się w stronę al. Niepodległości, zaproponował rondo w miejscu skrzyżowania ul. Dworcowej, Kościuszki i Podjazd. 24 października 2007 powoływana przez prezydenta Komisja Architektoniczna wydała opinię nr 42 pozytywnie oceniającą projekt planu zagospodarowania. 30 listopada 2007 rada miasta przyjęła plan zagospodarowania uchwałą Nr XI/161/2007.
Maciej Jurewicz z firmy Investment Support przedstawił wyniki dotychczasowych ankiet, w których pojawiał się temat dworca. W roku 2007 podczas konsultacji Wieloletniego Planu Inwestycyjnego, z ponad 500 przesłanych ankiet, 61% uczestników uznało za najważniejszą budowę nowego dworca. W roku 2009 zebrano ankiety od 509 mieszkańców i 571 turystów — spośród przedstawianych funkcji terenów przydworcowych najczęściej wybierano parking, obiekty gastronomiczne i usługi finansowe.

Wyniki badań ankietowych wśród mieszkańców Sopotu oraz turystów
Wykonany na zlecenie urzędu miasta program funkcjonalno-użytkowy zakłada wyburzenie obecnego dworca i powstanie kilku budynków biurowo-usługowych wzdłuż torów między ulicami Chopina a Podjazd. Na tyłach nieruchomości przy al. Niepodległości 767 i 769 jest planowany parking.
Wybrany prywatny inwestor podpisze przedwstępną umowę zakupu terenu od miasta. Po zakończeniu budowy własność układu drogowego i zieleni zostanie przeniesiona na gminę, a pomieszczeń dworca zostanie przeniesiona na PKP.
Mariusz Wiórek, wicestarosta tczewski oraz dyrektor projektu z Biura Nieruchomości Strategicznych PKP S.A stwierdził, że w obecnym miejscu lokalizacja budynku dworca nie jest możliwa, ponieważ po modernizacji linii kolejowej E-C/65 dotychczasowe przejście na peron dalekobieżny będzie zlikwidowane. Według niego do funkcji dworca najlepsze byłyby pomieszczenia w budynkach oznaczonych na projekcie jako B2 lub B3 — przy wspólnym wejściu na obydwa perony. Dodał, że na potrzeby dworca nie ma potrzeby utrzymania osobnego budynku, może to być lokal dworcowy zajmujący 1-2 poziomy i zapewniający minimum niezbędnych usług dla pasażerów, oraz że oczekuje, że ostateczna koncepcja zabudowy terenu uwzględni te niewielkie oczekiwania.

Wizualizacja zabudowy od strony ulicy Bohaterów Monte Cassino.
-
Mieszkańcy twierdzili m.in. że:
- Nie zorganizowano konkursu architektonicznego, a tylko konkurs na inwestora
- Koszty organizacji konkursu architektonicznego należy określić i zapytać mieszkańców czy chcą zapłacić za jego realizację na zabudowę tak ważnego miejsca miasta.
- Założenia funkcji planowanych obiektów będą generować ruch w centrum miasta zamiast go ograniczać.
- Rewitalizacja jest niewłaściwym określeniem na plan zabudowy terenu, który oznacza degradację walorów naturalnych i uzdrowiskowych.
- Parkingi "Parkuj i Jedź" dla samochodów powinny być zlokalizowane na Kamiennym Potoku i na Wyścigach — w centrum jest co najwyżej miejsce na parking dla rowerów.
|
Posiedzenie Komisji w sprawie terenów przydworcowych | |